maandag, februari 28, 2011

Zon, zee en strand

Afgelopen weekend er even er uit met mijn gezin naar Center parcs in Zandvoort. Zon, zee en strand of is dat de ideale situatie? In ieder geval de loopspullen mee en als het even kan wil ik daar graag gebruik van maken. Zoals ik zovaak zeg of schrijf, niks leukers dan in een andere omgeving je kilometers maken.

Zondagochtend was het zover. Zee en strand waren aanwezig, maar zon? Integendeel. Het water kwam met bakken uit de hemel, de temperatuur was gevoelsmatig rond het vriespunt en er stond een pittige wind. Niks zomerse taferelen. Toch lopen, want dat is leuk. Helaas dacht ik daar na een kilometer al heel anders over. Rechtsaf langs 'circuit Zandvoort' liep ik vol in de wind. De regen voelde aan als ijswater en mijn eerste gedachte was al snel “waarom heb ik nou niet die handschoenen aangedaan”. Maar na enkele kilometers kwam er toch wel een soort berusting en kon ik ook wel genieten van de omgeving. Duinen aan de ene kant en de ruige zee aan de andere kant. Bij Bloemendaal aan zee even kijken of het zou lukken om over het strand weer terug naar Zandvoort te lopen. Dit was niet het geval. Er was nog een klein stukje strand over en nog mul zand ook. Niks geen geluid dus van het kapot lopen van schelpen op het verharde strand en genieten langs de vloedlijn. Er zat niks anders op dan de verharde paden op zoeken. In de Kempense duinen kwam ik nóg een hardlopende idioot tegen. Net als ik al volledig doorweekt. Een korte groet en we liepen beiden weer verder.
Op de weg terug liep het een stuk beter. Wind in de rug en meer tijd om naar de omgeving te kijken. Prachtig gezicht, die meeuwen die zweven op de wind. Op de parkeerplaatsen staat her en der een enkele auto. Dan te bedenken dat het hier in het hoogseizoen, bij erg warm weer, hut aan mutje staat. Je dan waarschijnlijk zolang aan het zoeken bent naar een parkeerplaats dat de zon bijna weer onder is. Een viskraam “geef het door, eet vis van Floor”. Om 11.00 uur lagen de bakken al vol met stapels kibbeling, visfriet en andere visversnaperingen die waarschijnlijk alleen nog maar opgewarmd dienen te worden in de frituur. Hoezo verse vis…. Na paar kilometer kom ik zelfs dezelfde kraam tegen. Je kan er  niet om heen om hier je vis te kopen (mocht je erg behoeftig zijn).

Eenmaal weer terug in Zandvoort, tel ik 26 strandtenten. Enkele worden nog opgebouwd.
Ik heb ze niet allemaal geteld hoor. Ze hebben naast de namen zoals Club Nautique, Maribaya en andere exotische namen, allemaal een nummer. Best handig. De boulevard doet me meer denken aan een boulevard in het Oost blok. Niet dat ik daar ooit geweest ben, maar ik heb er zo’n voorstelling van. Grauw, grijs en beige. Veelal slecht onderhouden appartementen en hotels. Jammer van de skyline van Zandvoort. Maar ik moet ook eerlijk zijn, ziet alles er met dit trieste, regenachtige weer er niet troosteloos uit?

Al met al toch wel lekker gelopen en voldaan onder de hete douche. Wellicht lukt het later in het jaar...zon, zee en strand.

1 opmerking:

  1. Hoi Donald,

    Leuk om je blog te lezen!
    Jammer dat het geen mooi weer was afgelopen weekend. Succes met lopen!

    Groeten Nicole

    BeantwoordenVerwijderen