maandag, januari 31, 2011

Lopen door het moerasgebied "de Houtwiel"

Wat binne we mooi fut. Een spreuk die nog wel eens wordt geroepen tijdens een training van de loopgroep. Mooi fut was ik afgelopen zondag. Simon (mijn zoontje) heeft eens in de zoveel maanden een soort tennis clinic in Veenwouden van Tennis Team het Noorden. Vroeg opstaan want om 9.00 uur moest hij al op de baan staan. In die tijd loop ik dan vaak een blok in de omgeving. Weer eens wat anders dan de geijkte blokjes bij jezelf in de buurt. En je kan hier echt mooi lopen….

Gefotografeerd met mijn mobiele telefoon
Tussen Veenwouden en Broeksterwoude ligt een uitgestrekte moerasgebied. Hier werd vroeger turf gewonnen. Nu vindt je uitgestrekte rietvelden en brede sloten. Linksaf vanaf tenniscentrum Sanjes en na zo’n 200 meter over de grote weg begint al de mooie omgeving door dit prachtige gebied. Het was nog wat mistig en op sommige stukken nog behoorlijk glad. Voorzichtig lopen en af en toe door de berm om niet uit te glijden. Op het water een dun laagje ijs, zodat het leek of er een spiegel op lag. Het riet nog wit van de bevroren mist. Bladstil en alleen ik op het schelpenpad. Dit is lopen zoals lopen bedoelt is. Alleen het geluid van mijn hardloopschoenen op de schelpen. Net zo’n bewust geluid als van de ijzers van je schaatsen op natuurijs of de ski’s in de sneeuw. De stilte om je heen en alleen dat geluid. Echt genieten, zeker nu ook langzaam het zonnetje er door probeert te komen. Heerlijk, je voelt gelijk de warmte en de muts kan af. Ik heb wel iets met een zonnetje…
Ik heb nu eens niet de route gelopen die ik onderhand ken. Net als tijdens de vakanties in het buitenland een gok nemen en kijken waar je belandt. Je komt dan vaak op plaatsen waar de gemiddelde Nederlander/toerist niet komt. En zolang je maar in het snotje houdt waar je ongeveer vandaan komt, is er niks aan de hand. Ook nu lukte het weer om een mooie ronde van zo’n 14 kilometer te maken. Onthouden voor de volgende clinics van Simon.  In de tennishal lekker douchen en weer een heerlijke loopochtend achter de rug.

Deze week even wat minder gelopen dan de afgelopen weken. Dinsdag kon ik niet lopen i.v.m. het werk van Alexandra. Maar donderdag weer een rustige duurloop gedaan met de loopgroep van 14 kilometer. Het gevoel is weer helemaal terug. Niks geen dip meer, niks routes inkorten omdat je even gewoon geen zin hebt om te lopen….ik heb er weer plezier in en geniet van mijn sport….op naar Apeldoorn op 6 februari…en daar kijk ik naar uit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten