vrijdag, januari 28, 2011

Wheel of Energy

Op 3 december vorig jaar overleed mijn schoonmoeder aan de ziekte Kahler. De ziekte Kahler is een kwaaraardige aandoending die begint in plasmacellen in het beenmerg (een soort bloedkanker). De negatieve verhalen en grappen over schoonmoeders ken ik niet. Ik kon altijd het altijd erg goed vinden mijn met mijn schoonmoeder. Het was een sportvrouw in hart en nieren en konden hier tijden over praten. Zelf altijd gebadmintond, getennist en geschaatst. Altijd geïnteresseerd in mijn lopen. Na menige wedstrijd en vooral de marathons, altijd een smsje dat ik goed en een mooie tijd had gelopen. Deze momenten zal ik moeten en gaan missen.
Richard Bottram verloor in 2005 zijn vriendin Elise aan kanker. Hij verkocht zijn bedrijf en is zich daarna fulltime (onbetaald) gaan inzetten in de strijd tegen kanker. Het bracht hem uiteindelijk in het oprichten van de stichting Marathon 365. De organisatie zet zich in in voor een wereld waarin kanker niet langer een levensbedreiging zal vormen.Er zijn tallloze initiatieven en organisaties die zich inzetten voor de strijd tegen kanker. Marathon365 organiseert aanvullende evenementen die met name gericht zijn op bewustwording en het bevorderen van de kwaliteit van leven van mensen met kanker en hun naasten.Zo liep Richard onder het motto "Run Against Cancer" in 2006 en 2007 gedurende een jaar bijna dagelijks een marathon.
Op dit moment is hij begonnen met een nieuw project. Op schiphol staat een groot loopwiel (soort hamsterrad). Het is een loopwiel met een echte atletiekondergrond (tartan)en een diameter van bijna 7 meter met een breedt van bijna 3 meter. Dit maakt het mogelijk om 3 lopers tegelijk te laten (hard)lopen. Wheel of Energy gaat 365 dagen lang draaien op de mooie en drukbezochte plek. Wheel of Energy wil bijdragen aan een wereld waarin de ziekte kanker niet lager levensbedreigend en is gebasseerd op bewustwording, inlevingskracht en hoop voor mensen met kanker en hun naasten. Daarnaast wil Wheel of Energy positieve energie geven. Door het tekenen van de World Cancer Declaration op de site www.wheelofenery.org wordt er wellicht op korte termijn meer internationale, politieke aandacht geschonken aan deze ziekte. Deze wereldwijde bundeling van energie moet leiden tot internationale welzijnsverbetering voor mensen die geraakt zijn door kanker.
Wheel Of Energy365’ wordt 365 dagen lang, dag en nacht  – tot  9 oktober 2011 om 12.00 uur - in estafettevorm in beweging gehouden door lopers uit Nederland en de rest van de wereld. Richard Bottram loopt nu dagelijks weer een marathon in het rad. Een bijzondere prestatie.
Ik zelf (en vooral ook mijn lichaam) vind 1 marathon per jaar meer dan voldoende. Ik heb dan ook ontzettend veel respect en bewondering voor zijn inzet, doelstelling en prestatie. En ik hoop dat deze ziekte in de toekomst een halt kan worden toegeroepen en mensen langer mogen genieten van hun familieleden, vrienden, kennissen en….schoonmoeder!
Voor meer informatie en het tekenen van de World Cancer Declaration kijk op www.wheelofenery.org.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten