maandag, januari 10, 2011

Motiverende Ethiopiërs...

Gisteravond keek ik naar een documentaire over een reis van Ethiopië naar Europa, de
weg naar het Avondland. Leuke en interessante documentaire over het zoutmeer Damakil
(officieel de heetste plek op aarde), het nationaal museum en als je het over Ethiopië hebt,
krijg je bijna automatisch te maken met de hardloopwereld.

Jan Leyers (programma maker) bezocht het bergstadje Bekoji. Nergens ter wereld worden zoveel hardloopkampioenen geboren als in dit dorpje. Kenenise Bekele, Deratu Tulu en Haile Gebreselassie….Deze atleten trainden hier uren, slalommend tussen de bomen de berg op, een sintelbaan van wat gras en aarde. Niks ideale demping en grip. Ze dromen er ervan om een internationaal atletiekkampioen te worden en zo de armoede te ontsnappen…Super gemotiveerd en een doel voor ogen…

Super gemotiveerd….en een doel voor ogen…, laat ik eerst maar weer plezier beleven aan
mijn sport. De motivatie komt dan wel weer en de doelen volgen later wel. Afgelopen week
heb ik weer voor het eerst in weken 3 keer gelopen. Dinsdagavond, de Nieuwjaarloop van
de loopgroep, 9.8 kilometer. Samen met Hans en Roelof liep ik weer een mooie tijd van rond
de 42.30. Helemaal geweldig, het voelde goed…ik doe nog mee. Donderdag met de groep
een rustige duurloop met wat versnellingen. Merkte de vermoeidheid van de dinsdag wel
in mijn benen maar conditioneel was het wel te doen. Op mijn werk was ik even bang dat
ik mijn kuit weer voelde…het zou toch niet? Maar gelukkig na de tijd geen last meer gehad.
Maar het maakt met wel weer scherper. Moet toch nog rustig opbouwen en mijn spieren weer
aan de belasting laten wennen. Mijn rust nemen en niet gelijk de volgende training weer
vooraan willen lopen.

Zondag was het weer prachtig weer. Tenminste, de zon scheen en het was niet koud. Waar
ik voorheen zo’n moeite mee had (de geplande route uitlopen), ging nu weer goed. Bij
kruispunten er niet over nadenken of ik nu de korte weg zou gaan lopen of de langere. Nu
bij iedere mogelijkheid de langere route gekozen en ik kwam na zo’n 13 kilometer weer bij
huis aan. Lekker gelopen en niet kapot…ik had makkelijk verder gekund.
Mijn motivatie komt weer…ik heb alweer zin in dinsdag en donderdag. Ook de eerste
wedstrijd zit er alweer aan te komen. Zaterdag 15 januari weer lopen in Makkum…nog
geen tijd in mijn hoofd, gewoon lekker lopen…plezier beleven aan je sport…en dat is een
ander doel dan de atleten uit Ethiopië voor wie het hun “enige” uitweg is om wat geld te
verdienen en….een sportheld te worden waar andere lopers hun motivatie en inspiratie weer uit halen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten