maandag, mei 09, 2011

Ultieme hardloopweer

Vroeger was ik een fanatiek windsurfer. Als ik maar even tijd had gooide ik mijn surfplank en zeilen op de surfkar en fietste ik naar de Grote Wielen. Als ik daarna thuis kwam was het al gauw; "en hoe ging het"? Negen van de tien keer waaide het te hard of juist te zacht. Ik had toen nog niet die zes zeiltjes om bij iedere windkracht te kunnen surfen. Ik was afhankelijk van dat ultieme surfweer.

Dat surfen doe ik nu nog heel sporadisch  en heb me sinds enkele jaren gestort op hardlopen. Maar wat is nu dat ultieme hardloopweer? Dat is voor iedereen weer anders. De één loopt liever in de winter als het nog niet zo warm is. Dik gekleed met 2 tot 3 lagen, lange broek, handschoenen en muts. Ik ben een warm weer loper en loop daarom liever in het voorjaar en zomer. Kan me redelijk van de warmte afsluiten en denk er niet teveel aan hoe heet het kan zijn. Hou er van om in een hemdje en korte broek te lopen. Zweten in de zon.

Afgelopen zondag liep ik aan het eind van dag. Het zou wel wat afgekoeld zijn. Ja, lees dat nog maar eens...het zou wel wat afgekoeld zijn. Het is begin mei en we hebben het over hoog zomerse taferelen. Zo ook in de Groene Ster. Massa's mensen die op handdoekjes lagen, aan het volleyballen of voetballen waren en genoten van dit toch extreme weer voor deze tijd van het jaar. En ik liep daar tussen door. In mijn hemdje en korte broek. Bezweet en genoot. Ik hou er wel van als er meer mensen buiten zijn. Gezellig, al spreek je met niemand. Beter dan alleen in de regen en kou en je je zelf soms verplicht de kilometers te lopen. Maar zondag zat er weinig zuurstof in de lucht waardoor ik zwaar liep en het niet geweldig voelde. Dit was dus niet het ultieme loopweer. En zo is er altijd wel wat. Te warm, te koud, te nat, te harde wind ga zo maar door. En dat zal bij iedere sport wel zo zijn en blijven.

Woensdagavond loop ik de Twirreloop vanuit Wijtgaard, een afstand van 15 kilometer. Het is afwachten hoe het gaat en dat is mede afhankelijk van......dat Ultieme hardloopweer.

1 opmerking: