donderdag, april 26, 2012

Respect

Jemig, loop jij marathons? Wat knap....Gisteravond hielp ik Roelof met het vervolg van de Start to Run groep. Lopers die een paar weken terug voor het eerst 3 kilometer liepen en nu gaan voor de 5 kilometer tijdens Loop Leeuwarden. Misschien om een stok achter de deur te hebben, misschien om beter of verstandiger te lopen. Nadat ik door Roelof was voorgesteld als een marathonloper en ook marathonclinics gaf, lijkt het of mensen dan ineens tegen je op gaan kijken.

Maar waarom. Ik denk dat het tegendeel waar is. Ik loop al jaren. Train niet echt meer gericht voor een halve marathon maar doe dat al gauw op basisconditie. Niet omdat ik zo goed ben, maar omdat ik veel loop en mijn lichaam de afstanden gewend is. Het gevoel voor afstand wordt anders als je langere afstanden loopt. Ik vind een marathon voldoende. Dat is mijn max. Als ik met Ritchie (Ultra-loper) praat geeft hij aan dat ook ik verder kan lopen als je het maar verstandig en rustig aanpakt. Voor hem is een marathon een trainingsloopje, zoals een halve marathon voor mij is.

Ik heb meer respect voor iemand die nog nooit heeft gesport of terug komt van een hele zware blessure. Begint met lopen en dat (weer) vanaf de grond moet doen. Langzaam uitbouwd en de eerste weken in minuten denkt i.p.v. kilometers. Je hebt daar discipline voor nodig. Ook als je slecht weer hebt, toch door gaat met lopen om enkele weken later voor het eerst een 3 of 5 kilometer kunnen lopen. Enkele malen per week in de wijk dat  "kleine" rondje loopt. Het wordt pas leuker als het makkelijker gaat, je de ronden groter kunt maken en je de wijk kunt verlaten. Daar kom je niet zomaar. Daar gaan weken aan vooraf. En dat is al lastig genoeg.

Gisteravond sprak ik een vrouw. Toen ik zei dat het goed ging, zei ze dat het nog zo langzaam gaat. Moet je eens naar de anderen kijken. Als ik 's avonds loop doe ik dat in het donker. Maar hoe jammer is dat. Waarom mogen de buren niet zien dat jij aan het sporten bent? Zij die languit op de bank hangen, moeten die een negatieve mening over een sporter/loper hebben? Wees trots op wat je kan en wat je al doet en vraag je niet af wat een ander denkt. Jij bent een doorzetter...zij zijn, laat maar.

Ik loop dus marathons. En vind ik niet (meer) zo bijzonder. Als je begint met een basis, dan merk je die 2 kilometer die je per week extra loopt echt niet. Oke, tijdens de marathon denk ik daar na 35 kilometer anders over en heb ik het erg zwaar. Maar ik maak mijn grotere ronden en dat is leuk. En natuurlijk geniet je er van als je beseft dat je 30 kilometer loopt, die andere mensen nog niet op de fiets zullen doen.

Maar wat denk je, dat ik dat van de ene op de andere dag doe? Ook ik ben ooit begonnen. Niet met Start to run, maar ook ik heb het ooit rustig aan opgepakt.

Ik heb dus respect voor de beginnende of na een zware blessure terugkerende loper. Niks...loop jij marathons, maar wees trots op jezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten