maandag, januari 09, 2012

Douwe Kleefstraloop

De laatste week motiveerde niet echt om naar buiten te gaan, laat staan hard te lopen. De waterstand was hoog, de gemalen draaiden volop en sommige dijken stonden op springen of sprong zelfs in Grou. Om dan een blok om te gaan...woahh, blijf liever binnen bij de kachel, warm en droog. De nieuwjaarsloop was afgelast en ik moest me er toe zetten om afgelopen donderdagavond te gaan lopen. Toch, na een rustige duurloop dwars door de stad met een voldaan gevoel naar huis.

Maar afgelopen zondag was het prima weer. En dat was prettig, aangezien de 25ste Douwe Kleefstraloop door Lionitas werd georganiseerd. Douwe Kleefstra, de loop/wedstrijd is onderhand al een meer dan bekende wedstrijd in Leeuwarden maar geen idee wie Douwe Kleefstra eigenlijk was. En gelukkig is er dan nog iets als...internet. In 1987 werd de atleet Douwe Kleefstra, die pas na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd met hardlopen begon, 80 jaar. Ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag en als eerbetoon werd de traditionele jaarlijkse trimloop naar Boksum naar hem vernoemd.

Even na 11.00 uur start vanaf de atletiekbaan. Een grote groep lopers stond te popelen om te starten. Het was lekker weer, zonnetje scheen en het was absoluut niet koud. Maar eenmaal langs het van Harinxmakanaal bleek pas hoe hard het waaide. En toen hadden we nog met de wind mee. Julius en ik liepen precies tussen twee groepen in en ik gaf aan dat we iets strategischer moesten lopen, straks in de wind zouden we het beter hebben in een groep. Even inhouden en aanhaken bij de groep van Hans. Ik kwam maar niet in mijn ritme en moest ploeteren om de groep bij te houden. Op 5 kilometer kwamen we door in 21 minuten. Ondanks dat we vol in de wind liepen toch een prima tussentijd.

Langs de Zwette eindelijk met de wind mee. Letterlijk een verademing en op 7 kilometer zei ik tegen Hans dat ik eindelijk wat in mijn ritme kwam. Roelof en Ahmad hadden zich onderhand ook aangesloten. Zij liepen een duurloopje i.v.m. de komende marathon in Enschede. Even rustig, in ons wedstrijdtempo. Tja, verschil moet er blijven. Maar wat was ik blij met deze mannen toen we vanaf 10 kilometer weer in de wind mochten. In een waaier liepen we met zo'n 8 lopers weer richting Leeuwarden. Op de Boksumerdam liepen Roelof en Ahmad rechtdoor voor nog wat extra kilometers. Wij moesten rechtsaf en  het zou weer op ons zelf aankomen. Niet meer in de luwte, maar vol aan de bak. Hans voelde zich blijkbaar nog goed en zette nog een versnelling in. Voor de rest van de groep was het tempo proberen vast te houden en richting de finish.

De laatste meters de Lionitasarena binnen, onder het finishdoek door....1.11.41. Een dikke minuut langzamer dan de vorige Douwe Kleefstraloop, maar toen waaide het vast niet zo hard. Dik tevreden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten