maandag, januari 16, 2012

Coca Cola

Vandaag was het de grote dag voor de wandelaars van de Slachte Marathon. Om 6.00 uur begon de inschrijving voor de wandeltocht van 42 kilometer. En ik zie het zo voor me; zondagavond de wekker gezet, vanochtend massaal in pyama's en badjassen achter de computer in de hoop mee te mogen lopen tijdens dit hoogtepunt op wandelgebied. Binnen 2 á 2,5 uur waren alle 10.000 startbewijzen weg. Hoe populair is de Slachte...

Ik heb me enkele weken terug al ingeschreven voor de (hardloop) marathon. Het lijkt nu allemaal nog zo ver weg. Maar op zo'n dag, als je alle kranten en twitter berichten leest begint het gevoel ook bij mij weer te komen. Ook bij ons op de loopgroep begint het nu te leven. Morgenavond hebben we trainersoverleg en wordt het schema besproken en hoe we de voorbereiding in gaan. Nog een dikke maand en gaan bij Loopgroep Leeuwarden de trainingen voor zo'n 70 lopers in 4 groepen los. Ja, het begint te leven en hoe meer we er mee bezig zijn des te meer zin krijg ik er weer in om te beginnen. Maar we moeten nog even.

Zojuist heb ik een mail naar de organisatie van de Slachte marathon gestuurd. Een verzoek, in de hoop dat ze er wat mee doen....al is de kans misschien minimaal. Maar, niet geschoten is altijd mis. Onderhand heb ik een aantal marathons gelopen. Waaronder twee in Duitsland (Berlijn en Keulen).  Bij onze Oosterburen is het vrij normaal dat er na de helft van de marathon Cola bij de verzorgingsposten aanwezig is. Want, Cola mag niet worden onderschat als sportdrank. In Australië hebben ze onderzoek gedaan bij wielrenners (inspanningen lijken veel op die van lopers). In zes van de elf ploegen dronken alle renners gedurende de wedstrijd Coca-Cola. In vier van de elf ploegen bedroeg het percentage coladrinkers 67 en in slechts één team werd geen Coca-Cola gebruikt.

In alle gevallen kwam deze drank pas in de tweede helft of het laatste kwart van de race op tafel. De cola werd steeds gebruikt als aanvulling op andere koolhydraatrijke sportdranken. Bij zeven teams werd de Coca-Cola met zo min mogelijk koolzuurgassen aangeboden. Als hersteldrank na de wedstrijd werd bij acht van de elf ploegen, naast andere energie- en eiwitdranken, ook cola geserveerd.
In ieder geval heb ik in Keulen veel profijt gehad van het bruine goedje. Buiten dat er de nodige suikers en caffeïne in zitten, is het een welkome smaak na alle gelletjes van SIS, Squeezy of Powerbar.

Zo juist kreeg ik een reactie terug van de organisatie van de Slachte. Ze hebben mijn mail doorgestuurd naar de hardloopcommissie. Wie weet....

7 opmerkingen:

  1. Goed plan! Ik heb destijds gezorgd dat bij de marathon van Scheveningen naar Zandvoort cola geschonken werd.
    Het is perfect spul. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slim plannetje Koster!! hoop voor je dat ze het kunnen regelen, anders moeten we wat anders verzinnen. Sta ik wel ergens met cola coor je...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prima initiatief Donald. Hoop dat de Slachte-organisatie dit onderschrijft en er iets mee doet. Verzorgingsposten met cola op 30, 35 en 40 km hebben absoluut meerwaarde!!

    Roelof

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal eens met dit voorstel Donald! Cola is een wonderdrank voor de marathon-loper en helpt goed tegen evt. misselijkheid. Tot mijn verrassing werd het vanaf km 25 bij elke post aangeboden tijdens de Berenloop. Kreeg er steeds een flinke boost van en liep er een pr zonder op doping te zijn betrapt..:-)
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik een duurloop doe van 6 uur of langer ofsow, dan neem ik ook altijd cola mee. Anders koop ik het onderweg. Prima spul!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prima initiatief Donald! Het zou mooi zijn als het belang door de organisatie van de Slachte-marathon wordt onderschreven. Cola helpt. Echt. Heel. Goed.
    Het is een wondermiddel tegen (opkomende)misselijkheid en tevens geeft het een energieboost die je zeker bij het zwaarste laatste stuk van de marathon nodig hebt.
    Viva cola!

    Elles

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Laatst tijdens een duurloop uitgeprobeerd, en zeer goed bevallen!! Kreeg er zelfs weer een opleving van!! Dus het zou mooi zijn als de organisatie dit zou doen!!

    Bvhouten

    BeantwoordenVerwijderen