woensdag, december 07, 2011

De Slachtemarathon

Vanaf het wad tot in het hart van Friesland kronkelt de Slachte: een droom van een dijk, van Oosterbierum tot Raerd, die trots uitsteekt boven het groene weide-landschap. Al sinds de middeleeuwen ligt zij daar, altijd waakzaam om het opkomende water te keren en een beschermende arm te leggen om haar bewoners. Daarna sluimert zij lange tijd, als een rustend monument.

Bovenstaande staat op de (nieuwe) site van de Slachtemarathon (http://www.slachtemarathon.nl/). Mooi poëtisch omschreven en je krijgt er gelijk een plaatje bij. Prachtig. Vandaag heb ik me voor deze marathon, die op 16 juni 2012 gelopen wordt, ingeschreven. Eigenlijk is het wéér ingeschreven. In 2004 liep ik voor de eerste keer deze klassieke afstand in het Friese Land en tevens mijn allereerste marathon. 's Morgens om 6.30 uur de start met toen zo'n (volgens mij) rond de 1.100 deelnemers. Start vanuit Raerd naar Easterbierrum. Jammer vond ik dat. Niet eindigen in een dorpje maar de finish aan de dijk van het IJsselmeer. Maar toch,....ook dat had wel wat.

Waarom heb ik me eigenlijk ingeschreven? Het is niet mijn marathon. Weiland, weiland, weiland en af en toe een dorpje. Ik ben van de (grote) stadsmarathons. Veel mensen langs het parcours, Berlijn, Rotterdam, Keulen en Amsterdam. In Rotterdam zo'n 800.000 en Berlijn 1.2 miljoen toeschouwers. Vooral die toeschouwers die je de laatste kilometers richting de finish schreeuwen (niet dat ik daar de laatste kilometers nog heel veel van mee krijg). In 2000 was de eerste Slachte Marathon, Simmer 2000. Het was toen een enorme happening en daar wou ik 4 jaar later bij zijn. Er toen niet aandenkende dat de start 's morgens vroeg, heeeel vroeg, was en 90% van de Friezen nog op één oor lag. Er stond een handje vol toeschouwers onderweg en voornamelijk familie of vrienden van de lopers. Hoogtepunt, ahum, was op ongeveer 32 kilometer "het talut" bij Franeker. De brug over de A31 was er toen nog niet en we liepen enkele honderden meters met het linkerbeen zo'n 40 centimeter hoger dan het rechterbeen langs de snelweg. Nu ligt er de mooie Slachte brug.

Het klinkt allemaal wat negatief. Toch heb ik me ingeschreven. Natuurlijk is het een bijzondere marathon, die eens in de vier jaar wordt gehouden en aanzien in Friesland heeft. Een marathon in de buurt en dus leuk/makkelijk voor familie en vrienden om te komen kijken. Maar boven alles, er lopen nu al zo'n 50 lopers van onze loopgroep (Loopgroep Leeuwarden) mee. Aangezien ik overal bij wil zijn en alles mee wil maken.....heb ik me toch maar opgegeven.

En....ik heb er nu al zin....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten