maandag, november 28, 2011

Blessureleed

Een heel seizoen blessure vrij lopen blijkt toch wel teveel gevraagd. Is het de manier van trainen, intensieve klappen op je lijf, veel hard willen lopen en willen presteren of gewoon "ouderdom"? Het hele jaar ben ik zo goed als pijnvrij door gekomen. Nauwelijks trainingen overgeslagen omdat ik iets voelde. Zeker in training voor een marathon is dat voor mij vrij bijzonder. In totaal 7 marathons gelopen met bezoek aan een fysiotherapeut en dit jaar kwam ik er door heen.

Nog 1 wedstrijd in het vooruitzicht; De Adventurerun op Ameland. Omdat het op Terschelling uitzonderlijk goed ging en ik zelfs hier (tijdens een van de zwaartste halve marathons van Nederland) een PR liep, kon mijn jaar al niet meer stuk. Tijdens de Adventurerun zou ik Froukje hazen op de halve marathon. Helaas liep zij tegen een zware blessure op (Berenloop) en zal de halve marathon op het Friese eiland moeten missen.
Voor mij dus nu nog één kans om dit jaar een snel halve marathon te lopen. En dat zal dus moeten op 17 december.

Afgelopen dinsdag trainden we onder andere 400 en 600 meters. Tijdens de 3e 400 meter begon ik mijn hamstring te voelen. Soort verkramping. Ik weet dat ze daar zitten, maar had ze nog nooit echt bewust gevoelt. Tempo er af en niet denken dat de "pijn" minder werd. Geert Jan gaf aan dat ik niet de enige was. Ook Jochem en Elles hadden het zelfde probleem. Vreemd, was het kou op de spieren? Maakt niet uit, ik zat er mee en baalde er van. Een heel jaar blessure vrij lijkt bijna onmogelijk dacht ik nog. Toch niet weer de fysiotherapeut bellen? Hij zal wel denken....

Een aantal dagen wat last gehad. Je let er op. Zit het er nog? Wordt het minder? Tik van iedere hardloper/sporter? Donderdags een training overgeslagen en vrijdag voelde ik eigenlijk al niks meer. Zondag weer rustig proberen of val ik dan in de beginnersfout? Ik loop tenslotte al een tijdje mee en moet toch beter weten. Nog een weekje extra rust is wellicht veiliger. Toch zondag, aan het einde van de dag, mijn loopschoenen aangetrokken en voorzichtig beginnen. Als ik iets zou voelen, zou ik gelijk weer rechtsomkeert  maken. En het ging, het voelde goed en ondanks dat ik volledige gefixeerd was op de hamstring liep ik pijnvrij. Onderweg kwam ik Jan Hooghiemstra tegen en hebben we samen zelfs 12 kilometer gelopen. Het ziet er naar uit dat de blessure een kleine verkramping o.i.d. was en het gelukkig mee valt. Nu nog even geen extreme interval trainingen, maar rustig op tempo lopen. Geen risico's.

Zal het dan toch nog lukken? Een jaar zonder fysiotherapeut bezoek....

2 opmerkingen:

  1. DENK TOCH DAT HET KOU OP DE SPIEREN WAS.
    HOOP VOOR JE DAT HET MEEVALT.
    GROET. MARCEL.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of gewoon veeels te hard gelopen.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen