maandag, september 05, 2011

Herzog Compressiekousen

Geert Jan zei wel eens: "veel van de pijntjes zit tussen de oren". Ergens geloof ik dat ook wel. Zeker zo vlak voor het einde van de voorbereiding van een marathon let je meer op je benen dan normaal. Voel ik wat, begint die spier nu weer op te spelen? Je begeeft je immers richting die grens van je lichaam en overbelasting ligt dan op de loer. Zoals ik al vaker heb beschreven blijven mijn kuiten mijn zwakke plek. En dan eigenlijk ook alleen maar de linker. Rechts loopt lekker mee met de rest van mijn lichaam en protesteert niet als ik even wat verder loop.  Links denkt daar af en toe heel anders over.

Maar dit pijntje zit niet tussen mijn oren. Waarom voelt een fysiotherapeut anders exact waar hij moet zitten en legt hij letterlijk de vinger op de zere plek? Mijn kuit schiet af en toe in de verkramping. En een nadeel als je eenmaal met een blessure rond loopt is, dat je het gevoel hebt de achterstand in te moeten halen en hierdoor wellicht weer te snel of te veel gaat trainen. Je moet immers kilometers maken en vooral die laatste weken zijn voor je gevoel zo belangrijk. En juist die linkerkuit verlangt af en toe naar rust.

Vorig jaar heb ik in de voorbereiding van de marathon van Amsterdam compressiekousen aangeschaft. Nee, niet omdat ze zo mooi zijn. Maar de compressie in de kousen met voet stimuleert de doorbloeding en geeft extra stabiliteit aan spierweefsel en pezen in de onderbenen. Spiercellen krijgen zo meer energie in de vorm van zuurstof. Afvalstoffen worden op hun beurt sneller afgevoerd. Daarnaast geeft de compressie stabiliteit aan de zware kuitspier. "Schudden" van de kuiten neemt sterk af.

Fabeltje? Zit dit tussen mijn oren? Ze hebben me vorig jaar in ieder geval weer op weg  geholpen. Ik liep toen met een behoorlijke kuitblessure. Mede op aanraden van andere lopers en de fysiotherapeut heb ik ze maar aangeschaft. Onder het motto....baat het niet, dan schaadt het niet.

Afgelopen zaterdag heb ik bij Rene de nieuwe Herzog Compressiekousen gekocht. Het nieuwe model is bij de tenen en hak aanzienlijk steviger geworden. Nu moet mijn kuit het nog een paar weken volhouden. Aan de kousen ligt het niet....het blijft spannend tot de laatste dag, maar het gaat goed komen.

1 opmerking:

  1. Als het tussen de oren zit, trek je tog lekker die kousen over je hoofd... XD

    BeantwoordenVerwijderen