maandag, juni 27, 2011

Yasso training

Tweede week van de marathontrainingen. En weer lekker gemotiveerd bezig. Dinsdag en donderdag met de loopgroep getraind. Dinsdags, interval en op donderdag een duurloopje met af en toe een versnelling. Voelt goed, maar hou me bewust wel wat in. Die ellendige kuiten zitten er nog steeds (ook gelukkig maar trouwens) en ik wil niet uitvallen met weer een kuitblessure.

Op woensdag ben ik weer begonnen met de Yasso trainingen. Hierover heb ik ook al eens geschreven op het blog van Berlijn in 2009.

Yasso's 800s zijn genoemd naar Bart Yasso, een atleet die al meer dan vijftig marathons en ultramarathons heeft gelopen (www.bartyasso.com) . Hij zal er dan ook wel wat van af moeten weten, gaan we maar van uit. Het is een eenvoudig concept en waarschijnlijk daardoor zo populair bij veel marathonlopers. De methode luidt als volgt: indien je een marathon in 2.45, 3.29 of 4.11 uur wilt lopen, traint je 800 meters in (bijna dezelfde) 2.45, 3.29 of 4.11 minuten. Yasso is van mening dat je deze training, als onderdeel van uw marathontraining, een keer in de week kunt doen. Begin bijvoorbeeld met vier keer 800 en bouw dat op tot tien keer 800. Jog tussendoor net zolang als je over je 800 meter doet.
Nou is het berekenen van je tempo voor Yasso training wellicht wat lastig. Wie weet helpt onderstaande link en uitleg:

Stel, je wil 3.45 uur lopen op de hele marathon. Dan loop je 3.45 min over 800 meter.
Omgerekend naar 1 kilometer is dit 1/0.8 * 3.45 min = 4.31 minuten per kilometer.
Vul dit in de calculator en je weet je tempo per kilometer (in snelheid). In dit geval 13,3 kilometer per uur (en voor mij van toepassing).

Woensdagavond dus mijn eerste Yasso training. En toch handig dat er tegenwoordig zulke vernuftige horloges zijn die snelheid, tijd en afstand aangeven. Alles dus in handbereik, of tenminste om de pols, om op de juiste manier met deze training bezig te gaan. En…het is weer eens wat anders dan het vaste rondje lopen in je comfort zone. Ik kwam uit op 9 versnellingen en rustperiodes. Misschien iets teveel voor de eerste keer maar heerlijk gelopen en doelgericht bezig geweest.

Door de week pak ik dus deze manier van mijn snelheidstrainingen op en zondag’s mijn rustige lange duurloop. Zo moet het straks toch weer lukken tijdens de volgende marathon….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten