maandag, april 11, 2011

Nieuwe hardloopschoenen

Hardloopschoenen, wanneer is het tijd om de oude te vervangen voor nieuwe? Ze lopen immers nog zo lekker, voelen nog zo goed aan, ze zien er nog prima uit en lijken nog niet versleten. Toch is het verstandig om na zo'n 1200 a 1500 kilometer nieuwe aan te schaffen. Loopschoenen zijn immers onderhevig aan slijtage en veelvuldig opvangen van de klappen van je lichaam hebben invloed op de dempende eigenschappen. En zelfs als je ze twee jaar of langer helemaal niet aan hebt gehad is het toch tijd om naar nieuwe te kijken. Afgelopen week was het voor mij weer tijd voor nieuwe. Oke, mijn teen kwam al door het bovendek heen en ik loop er al een maand of 10 en een volledige marathontraining op (ik zit dus zeker boven de 1500 kilometer). Ik wissel wel af met 2 paar andere schoenen, maar ik heb mij favoriete paar.

Net als andere "luxe" voorwerpen wordt er ook in de loopwereld doorontwikkeld. Sterker nog, de loopschoen is de meest doorontwikkelde sportschoen die er bestaat. Als je denkt je perfecte paar te hebben gevonden is de schoen het jaar daarop op een aantal punten wellicht weer compleet anders geworden. Ik vraag me soms wel eens af waarom het nodig is. Het vorige paar liep zo lekker, niks meer aan doen zou je zeggen. Maar de ideeën over de ideale schoen wordt steeds bijgesteld en ontdekken ze weer nieuwe grondstoffen of vormen van de  loopschoen. En iedere loper heeft zo zijn of haar eigen voorkeuren en wensen. In de winkel wordt gekeken naar je lichaamsgewicht, stabiliteit van je lijf, afwikkelpatroon van je voeten en eventuele klachten.

Tegenwoordig gaat de vooruitgang door in de loopschoenen. Denk aan de Nike free+ schoenen, met de gedachte om blootvoets lopen te benaderen. Nog een stap verder is barefoot running. Alleen een zooltje met een paar tenen. Meer is het niet voor je gevoel. Maar barefoot running zou positief moeten zijn voor minder eelt, minder enkelletsel, versterkt voetspieren, verlaagt risico op shinsplits en minder rugpijn.

Ik zelf loop al vanaf 2003 op de Asics Kayano. Een van de topmodelen van Asics. Ik zit niet vast aan de Kayano en probeer in de winkel wel eens wat anders. Luister wel naar ervaringen van andere lopers uit mijn groep en neem steeds weer in overweging om eens een andere schoen te proberen. Afgelopen week was ik in de winkel van Rene (Run2day). Een loopfilmpje laten maken om te kijken of ik onderhand op neutrale schoenen zou kunnen lopen. Kan, maar wel met een zooltje. Een aantal andere schoenen geprobeerd, maar kwam weer met de Kayano naar buiten. Misschien is het angst op blessures, neem ik niet het risico, heb ik niet het lef om eens wat anders te proberen en val ik weer terug op de zekerheid. Maar het voelt zo vertrouwd en weet ik wat ik heb aan mijn schoen. Wellicht ben ik net zo concervatief als de kleurstelling van de Kayano's. Tot voor kort waren de kleuren altijd redelijk saai te noemen, t.o.v. andere merken. Maar eindelijk doet de Kayano 17 mee in de ,onderhand, kleurrijke wereld van de loopschoen. Ook al zijn de meningen in huis verdeeld....ik vind ze geweldig. En het zal me weer niks verbazen als ik over enkele maanden met de Kayano 18 de winkel uit loop...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten