maandag, maart 28, 2011

Mijn eerste stap als trainer

Weer een stap in de loopwereld. Na jaren van onthouding heb ik afgelopen weekend weer voor het eerst voor een trainingsgroep gestaan. Liesbeth (van onze loopgroep) vroeg mij vorige week of ik mee zou willen helpen bij Start to Run. Leuk, al is het de eerste keer toch weer even spannend. In mijn vorige sportleven heb ik jaren badmintontraining gegeven en vond dat altijd geweldig om te doen. Toen betrof het beginnende badmintonners die in 10 weken alle soorten slagen en spelregels kregen. Na die 10 weken was er nog een mogelijkheid voor een vervolg serie van nogmaals het zelfde aantal weken. Veel voldoening als je de mensen eerst in de hal binnen ziet komen, onwetend wat (echt) badmintonnen in hield en na een aantal weken het camping badminton ontstegen waren.

Nu waren het geen beginnende badmintonners, maar hardlopers. Om 8.45 uur melden bij de kiosk in de Groene Ster. Vlaggen en banners ophangen, koffie klaarzetten en koeken snijden.
Tegen 9.15 uur kwamen horden mensen in loopkleding (of in ieder geval loopschoenen) naar de kiosk. Slik, zoveel? Samen met de groepen van Willie en Mohammed waren er zeker meer dan 150 hardlopers. Na een woordje van Dick Lamsma over belastbaarheid werd de groep in tweeën gedeeld. Onze groep bestond uit 38 lopers. Lopers van verschillend niveau. Mensen die nog nooit gesport hebben en anderen die zelfs al eens 10 kilometer hebben gelopen. Allemaal met een andere doelstelling. In beweging willen zijn, straks als doel hebben een 3 of 5 kilometer achtereen te willen lopen, afvallen en weer in de zwembroek of bikini kunnen passen. Iedereen op zijn of haar manier gemotiveerd.

Ik zou de warming up, de routes van opdracht naar opdracht en de Cooling down voor mijn rekening nemen. Het was even wennen in het begin om weer tegen zo'n grote groep te praten (schreeuwen), maar het ging prima. Rustig inlopen, maak je lang, zijwaarts, hakken bil, kniehef, ga zo maar door. Na de warming up gaf Otto loopscholing en vertelde ik nog wat over ademhaling tijdens het lopen. Hierna begon het echte programma met een spelvorm en lopen van een afstand.Vele lopers die vragen stellen, over afvallen, hartslag, voeding, lopen op tenen of hak, enz. Super als je deze beginnende lopers net zo enthousiast kan maken als ik zelf ben over onze sport. Mensen die nog nooit een meter hebben hardgelopen, bij voorbaat al een hekel hebben aan het woord,  en toch na een aantal weken 3 of 5 kilometer kunnen lopen. Ik hoor wel eens hoe knap of bijzonder andere mensen het vinden als je verteld dat je marathons loopt. Ik denk dat je net zoveel respect mag hebben voor de lopers die hun eerste hardlooppassen zetten.

Ik heb altijd gezegd dat ik in de toekomst zeker training wil geven. Het is wel mijn ding. Maar op dit moment vind ik mijn eigen lopen nog zo belangrijk. Heb zelf nog zo'n plezier in mijn eigen trainingen, records die ik nog steeds loop en geniet van leuke en bijzondere mensen uit onze groep. In ons gezin zijn we 6 van de 7 dagen met sport bezig en zaterdag is de enige dag zonder (op een uitzondering na i.v.m. een wedstrijd). Maar nu ik er weer aan geproefd heb.....

Eerst af en toe maar helpen of invallen en in juni beginnen de marathontrainingen voor Keulen die ik ook weer voor mijn rekening ga nemen. Zien we daarna wel weer verder.

Diavoorstelling van Start to Run 25 maart: https://picasaweb.google.com/Donald.Koster/StartToRun25Maart2011#slideshow/5589214459315474642

Geen opmerkingen:

Een reactie posten