maandag, maart 21, 2011

Runners High of aliens?

Runners High, een fenomeen wat bij vele lopers wel bekend is. Of ondervonden of anders wel van gehoord. Het wordt vaak beschreven als een intense euforische rush, vergelijkbaar met de 'high' van sommige drugs. Tijdens het lopen worden endorfinen (endogen - lichaamseigen - morfinen) in je lichaam aangemaakt die er voor zorgen dat je je prettig voelt. Je hebt van die trainingen dat je er heel bewust van bent hoe lekker en prettig lopen is. Je in een cadans loopt en het idee hebt uren op dat tempo vol te kunnen houden.  Maar die bewuste 'high' herken ik eigenlijk niet. Dat lopen verslavend werkt is een ander verhaal....Nee, ik wil en kan niet zonder...

Toch vraag ik me nog steeds af of ik gisteren (zondag) toch in hogere sferen terecht was gekomen. Het was prachtig weer. Larissa (mijn dochter) moest aan het begin van de avond naar zwemtraining en ik besloot in die tijd nog een blok om te lopen. Vorige week liep ik nog het natuurgebied Kralinge in Groningen, nu in "ons eigen" natuurschoon van de Groene Ster.
Heerlijk in de zon, bladstil en lekker rustig. Zeg maar bewust genieten dus.

Mijn bedoeling was voor de Groene Ster linksaf te slaan tot ik in de lucht (richting de golfbaan) een zwarte cirkel in de lucht zag. Toch maar rechtsaf om het van dichterbij te bekijken. Het leek op zo'n rond wolkje/cirkeltje die rokers kunnen maken, maar nu in het zwart en een meter of 5 doorsnee.  Maar een wolk verdwijnt al snel. Vogels? Nee, die vliegen toch niet in een cirkel? Halverwege kwam ik een Nordic Walker (of te wel, Nordic Wokker - Wokke met stokke) tegen. Even samen overleggen wat het zou kunnen zijn. Beiden hebben we even staan kijken. Het blijft onbekend. Tijdens de rest van de training bleef het steeds in mijn hoofd omspelen. Ik zou 's avonds nog googlen of ik iets kon vinden. Ik heb het hele internet afgespeurd op natuurverschijnselen, vreemde cirkel boven Groene Ster, Zwarte wolk boven Leeuwarden, maar niks van dit alles op de digitale snelweg.

Vaak loop ik met mijn mobiel op zak, je weet maar nooit. Wat baal ik er nu van dat hij nog in de auto lag. Niemand die je zal geloven, op die Nordic Walker en wat andere mensen na die ook omhoog keken. Hallucinatie? Aliens? Of is dit die Runners High.....

1 opmerking:

  1. Zie de LC van vandaag (22-03): Mysterieuze 'ufo-ring' in lucht boven Tytsjerk...

    BeantwoordenVerwijderen