donderdag, mei 23, 2013

Bietensap

Nog twee weken. En geen twee weken doorzetten maar nog twee weken genieten. Want zo voelt deze hele voorbereiding voor mijn 11e marathon. Niks vermoeidheid, pijntjes (al was de start even anders) of demotivatie. It feels good en juist dat geeft vleugels. Nog twee weken dus en daarin nog één wedstrijd. Loop Leeuwarden, maar.....met de rem er op. Nog twee weken op mezelf passen, rust en mezelf niet voorbij lopen. Nog twee weken....bietensap.

Net als onderhand vele andere lopers zit ook ik aan de bietensap. Na drie weken testen of er geen bijverschijnselen komen,  twee weken rust (even geen bietensap) gehad. Rust, niet omdat het moet maar het is niet mijn hobby. Vooraf al genoeg geluiden dat je eraan moet wennen. De aardse geur en smaak. Op het moment dat je de fles opentrekt komt het je al tegemoet. Je moet er aan wennen dus. Dan verwacht ik een soort Paradontax (tandpaste voor de niet kenners). Ook aan die smaak moet je wennen. Nu wil ik niks anders meer. Ik ken mensen die vinden het heerlijk, die bietensap. Ik moet er aan wennen dus, aan die aardse geur en smaak. Maar dat lukt niet echt. Onlangs hoorde ik dat je eigelijk de bietensap ook nog door je mond rond moet laten gaan voor het doorslikken. No way, dat lukt me niet. In drie slokken, iedere dag een glas is voor mij voldoende.

En waarom ik het dan drink? Omdat het een nieuwe mogelijkheid is om goed en sterk door die marathon heen te komen. De stof waar het in bietensap allemaal omdraait is nitraat. Na het innemen zetten bacteriën dit om in nitriet. Vervolgens zet het lichaam de nitriet weer om in stikstofmonoxide. Zo zorgt stikstofmonoxide voor een verwijding van de bloedvaten en hierdoor verbetert de doorbloeding van de spieren waardoor het zuurstofaanbod toeneemt. En zo zou stikstofmonoxide er voor zorgen dat de energiecentrales efficienter gaan werken. De inname van bietensap zou prestatieverhogend zijn voor duursporters. Kortom.....een natuurlijke doping dus. Er zijn voldoende studies met een positief resultaat waardoor ik denk...baat het niet, dan het schaadt niet. Al zou het placebo werkend zijn. Ik ga er voor.

Twee weken terug liep ik op woensdagavond de Twirreloop. De afstand 14,4km. Twee jaar terug liep ik 1.01.50. Een tijd waarvan ik nu niet had verwacht deze weer te kunnen lopen. Na het startschot niet meer op mijn klokje gekeken, maar gewoon lopen en kijken waar het schip standt. Het voelde goed en kon op tempo doorlopen tot over de finish. Niks helemaal kapot over de finish. Tijd 59.59. Net binnen het uur. Was het die bietensap? Of komt het puur alleen door die vele kilometers die ik nu maak en/of het trainen van de romp, buik en rug in de sportschool.

Wat ik wel weet, is dat dit weekend de fles bietensap opengaat voor de laatste twee weken. Ik zal er aan moeten wennen...

Ps. wil het zelf ook proberen. Test het eerst ruim voor een wedstrijd. Bietensap kan maag en darmklachten veroorzaken en bij een lage bloeddruk (mannen lager dan 110 en vrouwen lager dan 100) kan het mogelijk lijden tot flauwvallen!


3 opmerkingen:

  1. Heh Donald, er zijn ook van die concentraten met een leuke naam BEET-IT. Dit zijn 35ml flesjes (shots) en er zit citroensap bij, drinkt lekker weg, dan hoef je je niet door zo'n 700ml heen te wurmen! Ik gebruik bietensap sinds vorig jaar, ik heb ook ervaren dat het werkt. Mijn tip is: als je een zwakke maag hebt, dan moet je oppassen (zoals ik), maar als je een paar uur voor de loop flink witbrood eet en daarna de bietensap, gaat het super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens je vorm is erg goed. Als je duurvermogen goed is, dat kan je zomaar onder de 3:30 gaan lopen. Waar ga je op weg?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes Donald komend weekend! Je kunt zeker een 3:30 lopen op basis van je Twirreloop, mits het niet te heuvelig en warm is, het lijkt toch wel behoorlijk warm te gaan worden, dus geniet er lekker van!

    BeantwoordenVerwijderen