maandag, juli 18, 2011

I feel good....

I feel good, zong James Brown ooit. En zo voel ik me de laatste week ook. Lopen gaat heerlijk en voelt weer zoals het moet voelen. In de flow zullen we maar zeggen.

Tijdens de interval op dinsdag liep ik eindelijk weer mee vooraan en op donderdag kon ik geruime tijd Jacob (vd Leij) bij houden. Oke, hij liep niet voluit en gaf aan dat we ongeveer zijn halve marathontempo liepen. En dan hebben we het over 16 a 17 kilometer per uur. Je hebt dan het idee dat je kan hardlopen maar wordt weer net zo hard met je beide benen op de grond gezet. Net zoiets als Dolf Jansen altijd schrijft in zijn colums; “even een rustig duurloopje van 16 per uur”.  Hmmm....

Toch probeer ik nu op mezelf te letten. Drink liters water, eet weer meer fruit en zit weer aan de magnesium pillen tegen verkramping. En loop niet meer alle intervaltrainingen voluit mee en kies mijn momenten. Neem meer rust. En dat alles in verband met de voorbereiding voor Keulen. Vorig jaar liep ik rond deze tijd al met een kuitblessure en die bleef aanwezig tot de marathon van Amsterdam.  Het bleef toen tot het laatst spannend of ik de marathon kon lopen. Dat wil ik nu echt voorkomen. Heel blijven en nu eens echt alle marathontrainingen lopen. En niet halverwege terug moeten vallen op een fysiotherapeut, een stap terug moeten en weer achter de feiten aan lopen. Maar hoe goed je je best ook doet om je rust te pakken, naar je lichaam te luistert en minder explosief traint een ongelukje zit in een klein hoekje of een overbelasting is dichterbij dan je denkt. Maar daar gaan we nu maar niet van uit.

De afstanden tijdens de lange duurlopen worden nu groter. Afgelopen zondag alweer 28 en volgende week naar Bakkeveen voor de eerste 30 kilometer. Het gaat nu hard, maar ik vind dit de mooiste tijd van de marathonvoorbereiding. Het idee dat je op een zondagochtend “even” 30 kilometer loopt. Blijft toch altijd bijzonder.

Ik weet dat er pieken en dalen zijn in het lopen. Soms kan je de hele wereld aan en kan je je niet voorstellen dat het weer eens minder gaat. Het voelt nu lekker en ik doe er alles aan om dit vast te houden. Laten we duimen dat dit nog een paar maanden zo blijft voelen en ik straks fit in het startvak in Keulen sta....

1 opmerking:

  1. Je gaat lekker, Donald. Hou dit vast en nietteveel gekke dingen doen!

    BeantwoordenVerwijderen